Sabtu, 17 Jun 2017

ADA MASALAH BERAT ?




Pagi ni sempat baca Surah Al-Anbiya', saya ingin share kisah 3 orang Rasul yang berdoa kepada Allah, lalu terus dikabulkan permintaan mereka.

Kisah Nabi yang pertama adalah Nabi Ayub yang menderita penyakit kulit lalu baginda berdoa kepada kepada Allah " Ya Tuhanku, sesungguhnya, aku telah ditimpa penyakit, padahal Engkau Tuhan Yang Maha Penyayang daripada semua Yang Maha Penyayang " 

Allah terus maqbulkan doa Nabi Ayub dengan menyembuhkan penyakitnya bahkan berikan rezeki & nikmat yang berganda-ganda lebih banyak. 

Kemudian Allah cerita kisah Nabi Yunus yang berdoa dalam perut ikan Nun yang gelap-gelita " Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau, Maha Suci Engkau. 


Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri "


Allah terus maqbulkan doa Nabi Yunus & menyelamatkan baginda daripada kesulitan yang dihadapinya. 

Allah teruskan dengan kisah Nabi yang ketiga, kisah Nabi Zakaria yang sudah berada di akhir usia yang sering berdoa untuk mendapatkan zuriat "Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi" 

Allah terus maqbulkan doa Nabi Zakaria dengan mengurniakan Nabi Yahya melalui isterinya yang mandul. 

Menerusi 3 kisah di atas, Allah berikan contoh yang Rasul juga hadapi masalah yang berat seperti manusia biasa. 

Seorang Allah uji dengan masalah kesihatan yang amat teruk sehingga hilang keluarga, kawan & hartanya. 

Seorang lagi Allah uji berada dalam ketakutan berseorangan di tengah lautan yang amat gelap (boleh bayangkan perasaan Nabi Yunus ?) . 

Seorang lagi Allah uji isteri tidak dapat melahirkan zuriat. 

Di akhir kisah ketiga-tiga nabi ini Allah beritahu 'Rahsia Emas' mengapa doa mereka dimaqbulkan.

" Sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam mengerjakan kebaikan, dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan serta gerun takut; dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami " (Surah Al-Anbiya' : 80)

Ada tiga tips yang boleh kita ambil daripada ayat tersebut : 
  • bersegera berbuat kebaikan (berusaha) 
  • berdoa dalam keadaan penuh mengharap & cemas (berdoa dengan perasaan penuh mengharap & takut amal tidak diterima )
  • Khusyuk kepada kami (bersungguh-sungguh & fokus dalam berusaha & berdoa)

Bulan Ramadhan ini adalah bulan yang penuh keberkatan & bulan yang mustajab. Jika anda menghadapi masalah yang besar & berat, mohonlah kepada Allah yang pernah menyembuhkan Nabi Ayub, menyelamatkan Nabi Yunus & memberikan zuriat kepada Nabi Zakaria. Bagi Allah tiada yang mustahil. 

Semoga Allah kurniakan rezeki kepada kita Malam Lailatul Qadar, Pengampunan & perlepasan daripada Api Neraka. Amin Ya Robbal  'Alamin.
Catat Ulasan