Ahad, 18 Jun 2017

Rahsia Menjemput Rezeki Mujarab



Kita menerima rezeki melalui 3 cara, iaitu:
  • Rezeki yang telah ditetapkan oleh Allah SWT, sepertimana yang dijelaskan dalam ayat berikut:
Hūd:6 -
"Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Lauh mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan).
  • Rezeki yang tidak disangka,
Aţ-Ţalāq:2-3 : 
dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).
  • Rezeki melalui usaha kita,
An-Najm:39 - Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya.

Lebih banyak usaha kita, lebih banyak hasil kita akan dapat. Di samping itu, kita mesti banyak berdoa kepada Nya, juga perbanyakkan zikir kepada kepada Nya agar segala urusan dipermudahkan dan mendapat kelancaran rezeki.
Al- A'raf,7:180. Hanya milik Allah asmaulhusna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaaulhusna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.

Salah satu kaedah menjemput rezeki adalah dengan zikir Asmaulhusna. Kaedah ini telah terbukti keberkesanannya.



Catat Ulasan